BMW 2.5 CS z roku 1974 tovární označení E9

BMW 2.5 CS z roku 1974 tovární označení E9

Výroba řady E9 byla zahájena v roce 1968, kdy svým šestiválcovým motorem a prodlouženou karoserií s modifikovanou čelní maskou nahradila kupé se čtyřválcovým motorem označené 2000 C a 2000 CS. Kupé patří do rodiny „Neue Klasse“, tedy „nová třída“ označující vozidla, která svým prodejním úspěchem v 60tých lete 20. století dostala automobilku BMW na výsluní největších automobilek světa. Původně se řada E9 vyráběla s motory 2800 ccm, později až 3000 ccm a kromě obchodních úspěchů zaznamenala velké sportovní úspěchy na okruzích, zejména proti do té doby výrazně kralujícímu Fordu Capri. E9 byla rovněž objektem designových úprav různých umělců v rámci akce BMW Art Cars, například Alexandra Caldera a Franka Stelly.

Vůz je též známý přezdívkou „Batmobil“ díky zadnímu dodatečně montovanému spoileru. Motor 2500 ccm v tomto automobilu je odpovědí výrobce na ropnou krizi sedmdesátých let 20. století, kdy zmenšený objem motoru zajistil větší hospodárnost při zachování výborných jízdních vlastností.. Výkon motoru M30 u tohoto vozu je 150 koní (112 kW) při 6000 ot/min, má manuální 4stupňovou převodovku. Nástupcem řady E9 je E24 neboli „šestka“

Objem BMW 2.5 CS je menší oproti silnějšímu 3.0 CS, ovšem s tímto motorem bylo vyrobeno pouze 844 vozů! Kterou verzi byste si vybrali vy – silnější nebo vzácnější?

Vystavené vozidlo patří do sbírky Marka Odrobiny, známého pod přezdívkou „pan Zpátečka“ a účinkuje v jeho posledním videu na Youtube. Do ČR jej přivezl předchozí majitel z Rakouska, kde bylo rozsáhle renovováno. Pár detailů však bude ještě potřeba dodělat.