Když škodovky vyhrávaly v Leningradu

Jednou z ozdob minulého ročníku přehlídky Classic Expo se stala „placka“ Škoda 1100 OHC. Vývoj této i po designérské stránce moc podařené konstrukce započal v Mladé Boleslavi v roce 1956. Vůz poháněl podélně uložený řadový čtyřválec s upraveným blokem z vozu Škoda 440 o objemu 1089 cm3, který ze sebe dostal 92 koní při 7700 min-1. Výkon byl přenášen pětistupňovou převodovkou na zadní nápravu. Dvoumístná karoserie ze skelných laminátů zaručovala automobilu spolu s použitou koncepcí rámu z tenkostěnných ocelových trubek velmi nízkou hmotnost.

Poprvé se Škoda 1100 OHC představila divákům v červnu 1958 na domácí půdě, na tehdy vyhlášeném Mladoboleslavském okruhu. Na přelomu padesátých a šedesátých let neměla u nás konkurenci. Největší mezinárodní úspěch zaznamenali v srpnu 1962 jezdci Jaroslav Bobek a Miroslav Fousek, kteří na závodech v Leningradu opanovali klasifikaci jednotlivců i družstev. Kromě nich za volant tohoto speciálu usedaly i další škodovácké legendy – Václav Bobek starší, Jaroslav Netušil, Václav Čížkovský nebo Josef Vidner.