Mercedes – Benz třída G (Gelendewagen)

Mercedes – Benz třída G (Gelendewagen)

V letošním roce slaví G-modely již neuvěřitelných 40 let od začátku výroby a vzhledem ke své oblibě se nezdá, že by Daimler AG uvažoval o jejím konci. S géčkem se dá jezdit i závodit v terénu, tahat přívěsy, jezdit na srazy a v poslední době dokonce i do divadla.
Vývoj modelu začal v roce 1972 v Německu a Rakousku ve spolupráci s renomovaným partnerem Steyr Daimler Puch. Původně pro armádu vyvíjený model byl v roce 1979 uveden na civilní trh. Výroba probíhala pod taktovkou automobilky Steyr Daimler Puch, která se i podílela na vývojových pracích. Interní V roce 1983 vyhrál tento model slavnou Rallye Paříž-Dakar. V roce 1991 se objevila luxusně vybavená třída G (interní označení W 463). Z původního vozu Mercedes-Benz G Class W 460 vznikl i Peugeot P4. Má stejný rám a karoserii ale používá motory a další díly z vozidel Peugeot. Z významnějších vojenských zakázek o vozidla G projevilo zájem například i Řecko a Spojené státy americké. Jejich Humvee se ukázal pro evropská bojiště příliš veliký a Ford M151 příliš malý a již starý, tak si nechaly postavit speciál označený jako G290 IFAV. G-Wagen se proslavil i jako Papamobil papeže Jana Pavla II. Tento vůz je nyní umístěn v Mercedesd-Benz muzeu ve Stuttgartu. Pro některé trhy se vozidla vyráběla i pod značkou Puch.

Vystavený vůz nevyniká skvělou kondicí ani dokonalou kosmetikou, je však dokladem své pozoruhodné historie a obrovské schopnosti si zachovat ony užitné vlastnosti, které mu byly dány do vínku a pro které je tak oblíben: odolnost a vysoká užitná hodnota. První registrace proběhla v Nizozemí – šlo o civilní model prodaný armádě, následně z armádního výprodeje odprodán do Francie. Vozidlo bylo v provozuschopném stavu odkoupeno od squatterů, kteří s ním v okolí Nice jezdili po poli a sbírali jahody.