Modrá legenda z Molsheimu

Mezi nejobdivovanější exponáty přehlídky Classic Expo patří bezesporu sportovní a závodní automobily Bugatti z meziválečného období. Do modrých krasavců v té době usedali mnozí čeští špičkoví závodníci – Miloš Otto Bondy, Čeněk Junek, Jiří Kristián Lobkowicz nebo Bruno Sojka. A nesmíme zapomenout na osobnost s touto značkou spojenou snad nejvíce – paní Elišku Junkovou.

Zakladatel automobilky Ettore Arco Isidore Bugatti se narodil 15. září 1881 v Milánu do umělecké rodiny. Otec Carlo se proslavil jako návrhář nábytku a šperků.

Potomek se vydal jinou cestou. Roku 1909 založil v dnes francouzském Molsheimu, který ovšem tehdy patřil jako celé Alsasko k Německé říši, výrobnu automobilů. Ty se díky vysoké technické úrovni a jedinečnému designu brzy zařadily mezi ikony. Přispíval k tomu i exkluzivní charakter produkce, protože v rozmezí let 1909 až 1956 opustilo brány továrny pouhých 7950 vozidel.

Záhy se dostavily úspěchy na sportovním poli. Patřilo k nim také prvenství Williama Grovera-Williamse v premiérové monacké velké ceně v roce 1929. Automobily Bugatti však triumfovaly také ve Velkých cenách Itálie, Francie, Německa, Belgie, Španělska a Československa (1930 až 1933) nebo na slavném sicilském klání Targa Florio. Za volantem při tom seděly ty největší závodnické hvězdy – Louis Chiron, Albert Divo, Philippe Étancelin, René Dreyfus či Achille Varzi. V průběhu třicátých let sice už bugatky rychlostně nedokázaly držet krok s mercedesy a autouniony, ale prosadily se čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans (1937 Jean-Pierre Wimille a Robert Benoist, 1939 Wimille a Pierre Veyron).

Druhá světová válka firmu ekonomicky zruinovala a další ránu představovala Bugattiho smrt 21. srpna 1947. Jeho syn Roland již hrozící úpadek neodvrátil. Ze tří pokusů o znovuoživení legendy uspěl až ten poslední, spojený s příchodem koncernu Volkswagen v roce 1998.