Stratos – Bertoneho plastikový zázrak

Jako hodně silný magnet na návštěvníky vždy na přehlídce Classic Expo působí Lancia Stratos HF. Není divu, jde o jeden z nejúspěšnějších, ale i nejkrásnějších rallyových automobilů všech dob.

Věhlasným designerem Bertonem navržený koncept se veřejnosti představil na turínském autosalonu 1970 pod názvem Lancia Stratos 0. U jeho kolébky stál vedle sportovního šéfa značky Cesareho Fioria muž, jenž s ním dosáhl svých životních úspěchů – Sandro Munari.

Původní verze byla ještě opatřena čtyřválcem z modelu Fulvia. O rok později přišel Stratos HF (HF je zkratka z anglického High Fidelity), který už poháněl agregát Dino 246 GT o objemu 2,4 litru a pracoviště řidiče se posunulo více dozadu. Šest válců dávalo v „civilním“ provedení Stradale výkon 195, v závodním 280 koní. Kvůli snadnějšímu servisu se příď i záď karoserie, vyrobené ze sklolaminátu, daly odklápět.

Od své premiéry v roce 1972 patřilo futuristicky vyhlížející auto k absolutní špičce. V letech 1974, 1975 a 1976 vyhrálo světový soutěžní šampionát v hodnocení výrobců (klasifikace jednotlivců tehdy ještě neexistovala). Kromě Munariho s ním vítězili Jean-Claude Andruet, Björn Waldegaard nebo Bernard Darniche. Později byl vývoj Stratosu v rámci koncernu Fiat zastaven ve prospěch typu Abarth 131. Ale ještě v sezoně 1979 triumfoval Darniche se soukromým stratosem v Rallye Monte Carlo!

V továrně vznikly také dva okruhové přeplňované speciály pro čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. S dámskými posádkami se však příliš neprosadily. Zato Rakušan Franz Wurz si v roce 1976 dojel s Lancií Stratos HF pro titul rallyekrosového mistra Evropy. Tři roky na to ho napodobil jeho krajan Andy Bentza.