Vše začalo na Kronenstrasse 24

Jaké by to bylo Classic Expo bez „poršáků“! Kolekce sportovních vozů věhlasné značky přece na této tradiční přehlídce nemůže chybět.

Na počátku všeho stála malá konstrukční kancelář, kterou si ve Stuttgartu, Kronenstrasse 24, v roce 1930 otevřel rodák z Maffersdorfu, tedy dnešních Vratislavic nad Nisou, jistý Ferdinand Porsche. V automobilovém světě byl už známou personou, vždyť měl za sebou působení ve funkci šéfkonstruktéra u společností Austro-Daimler, Daimler a Steyr.

Firma z osmdesáti procent patřila Porschemu, po deseti procentech vlastnili obchodník a závodník Adolf Rosenberger a vídeňský advokát Anton Piëch. K nejbližším spolupracovníkům od počátku náležel Porscheho syn Ferry.

Díky Rosenbergerovi a jeho finanční pomoci přežila kancelář úvodní hodně těžké období. Naštěstí se brzy podařilo získat významné zakázky pro Zündapp, NSU nebo Wanderer. Roku 1933 postavil Porsche revoluční závodní speciál Auto Union se šestnáctiválcovým uprostřed umístěným motorem. Spolupráce se čtyřmi spojenými kruhy potom trvala až do roku 1936. Současně se na rýsovacích prknech techniků rodil snad nejslavnější Porscheho projekt, známý jako „lidový vůz“, tedy Volkswagen, zvaný též Brouk.

Podnik se utěšeně rozrůstal a v roce 1937 se přestěhoval do svého současného sídla ve Stuttgartu-Zuffenhausenu. Porsche na to měl, vždyť jen za Volkswagen, označovaný také podle nacistické organizace pro trávení volného času KdF (Kraft durch Freude – Radostí k síle) inkasoval od státu přes dvacet milionů říšských marek. Tím se dostáváme ke stinné stránce tehdejšího Porscheho podnikání. To se totiž brzy orientovalo také na zbrojní výrobu, která v době druhé světové války zcela převládla. Ferdinand Porsche se po jejím skončení ocitl ve francouzském zajetí. Za vinu se mu kladlo zejména zaměstnávání totálně nasazených dělníků a vězňů z koncentračních táborů. Po 22 měsících byl propuštěn na kauci a následně zbaven soudem veškeré viny. Roku 1951 ve věku 75 let zemřel.

Vedení komanditní společnosti Dr. Ing. h.c. F. Porsche se ujal Ferry Porsche. Už na sklonku války ji přemístil do Rakouska, kde také v roce 1947 vznikl první automobil s názvem Porsche – model 356. Původně spatřila světlo světa jen malá série, ale po návratu do Zuffenhausenu v roce 1950 se jeho produkce rozeběhla naplno. Když o 15 let později skončila, nesl poslední zhotovený exemplář pořadové číslo 76 302. Mezitím se roku 1963 představila legenda jménem 911 a automobilka začala vozit pravidelně vavříny ze čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans i dalších významných závodů. Mnohé její vozy postupem času nabyly téměř kultovního významu a na trhu old- i youngtimerů patří k těm nejvyhledávanějším.